HR aanpak die werkt voor rendement
Een bedrijf dat er in slaagt om ambassadeurs van zijn medewerkers te maken kan winst boeken. Het begrip is een hot topic in HR land. Steeds meer wordt erkend dat het betrekken van medewerkers en het creëren van een werksfeer dat bijdraagt aan rendementsverbetering booming zijn. Maar de grote vraag is: Hoe doe je dat? Veel HR professionals hebben de mond er van vol en weten oeverloos te oreren als het op dit thema aankomt. Maar de vraag hoe je dit omzet in daadwerkelijke effecten die meetbare resultaten opleveren is er één waar weinig antwoord op hebben. Helaas moet het bij deze vakgroep niet te concreet worden, want dan wordt het stil aan tafel.
Hoe anders is dat bij Talents in Business. Een niche bureau dat ik aantrof in mijn zoektocht naar een bureau dat wel een antwoord heeft op deze vraag. Het leek wel of ze blij waren toen ik ze benaderde, want ze willen heel graag hun oplossingen wereldkundig maken. Bang voor concurrentie zijn ze niet. Nederland kan er alleen maar sterker op worden als bedrijven ontdekken wat ze moeten doen om hun mensen echt productiever in te zetten. Het gaat vaak ‘maar’ om 20 tot 25% van het personeelsbestand. Dat zijn de mensen die het verschil maken. De mensen die ongeveer 120% van hun loonkosten waard zijn. Dat is goed te meten met de hulpmiddelen die tegenwoordig beschikbaar zijn. Dat wil zeggen nu alleen nog bij Talents in Business, maar dat zal veranderen als het aan eigenaresse Gracita Biezen-Linger ligt. Diagnosticeren is het begin. Dat kan al met een redelijk standaard medewerkers belevingsonderzoek. Met haar tools worden de standaardoplossingen op dit terrein verfijnd. Dat is nodig om de hand te leggen op de essenties van wat medewerkers betrokken maakt; dat vraagt wat meer nauwkeurigheid bij het meten. Een èchte ambassadeur halen wij er meteen uit, zegt Gracita. Die zijn goud waard voor hun baas!
Nog belangrijker is het om de grote groep mensen die in het zogenaamde grijze gebied zitten aan te pakken. Hoe krijg je die naar het volgende niveau? Deze groep vormt in principe medewerkers die zich met een beetje schaafwerk tot ambassadeur kunnen opwerken. Het ontdekken van drijfveren en de mate waarin die voedingsbodem vinden in de werkomgeving zijn daarbij essentieel. De reden en motieven voor medewerkers om een paar tandjes hoger te gaan lopen zijn uiteenlopend. Wel is duidelijk dat intrinsieke motivatie veel te maken heeft met wat die mensen dienstbaar maakt aan het hogere doel van de onderneming. In hun perceptie wordt de werkgever, waar ze voor mogen werken, omgedoopt tot een soort thuisfront. Een hoge mate van identificatie is een kenmerk dat er uitspringt bij de betrokkenen Er is sprake van trots en een typisch ‘mijn bedrijf’ gevoel. Op verjaardagen, vakanties en andere vrije dagen, als ze die al nemen, gaat hun werk door. Dan proberen ze kennissen en vrienden in privé tijd enthousiast te maken voor de producten en diensten van ‘hun’ bedrijf. Of ze werven in eigen kring potentiele sollicitanten voor vacatures. Reken maar dat ze kritisch zijn en niet zomaar iemand aandragen. Een extra beloning vragen ze meestal niet eens. Dag en nacht staan ze klaar uit eigen wil. Ze nemen verantwoordelijkheid voor hun werkgever en laten zich daar alleen moreel op afrekenen. Trots zijn ze als ze op introductiedagen of tijdens jubileum festiviteiten ceremoniële taken mogen verrichten. Ambassadeurs kweken zichzelf. Daar hoef je als HR of directeur van een bedrijf niet veel aan te doen. Wat wel mogelijk blijkt, is dat je potentiele ambassadeurs, die grijze massa, met wat sturing naar een hoger niveau helpt. Die sturing is een extra beloning, die overigens niet materieel hoeft te zijn. Een deelname aan een seminar is, zeker voor kenniswerkers, al een hele mooie prikkel. Je moet natuurlijk wel weten wat je mensen beweegt,op welke knoppen je moet drukken, en daar draagt zo’n onderzoekstool aan bij.
Belangrijk is ook dat je als directie laat zien aan je mensen dat je er mee bezig bent. Dat stimuleert. Wat daarmee in ieder geval bereikt wordt is dat de mensen die de kantjes er af lopen meer in negatieve zin gaan opvallen. Die voelen zich daardoor steeds minder thuis en gaan dus of harder werken of ze kijken verder. Aanblijven en hun oude tempo aanhouden is geen optie vanwege het zelfregulerend systeem. In bedrijven waar men een ambassadeursklimaat wil aanjagen gaan medewerkers elkaar corrigeren. Bij Talents in Business weten ze daar alles van. Niet allen met mooie theoretische verhalen, maar vooral met hun praktische tools en masterclasses. Iedere leidinggevende kan terecht voor een tweedaagse workshop. Je hebt geen ingewikkelde Excel spreadsheet nodig om uit te rekenen dat die opleidingsinvestering zich snel terugbetaalt. Talents in Business rekent dat bij iedere klant voor. HR kan dus toch ook heel praktisch zijn. En ook nog eens aantoonbaar gericht op rendementsverbetering. Deze aanpak draagt zeker bij aan de WOW factor van het vakgebied. En die kan in deze barre tijden wel een duwtje in de rug gebruiken.
Geef een antwoord